Skip to content
Hays - Recruiting experts worldwide
  1. I am
    I am

Hays Global Skills Index

België is het koninkrijk van de middelmatigheid

“Als België een sollicitant was, zou ik hem niet aannemen” De Hays Global Skills Index onthult moeilijke perspectieven voor de Belgische economische markt.

Brussel, 22 december 2014 - Hays ontwikkelde dit jaar voor de derde keer de Hays Global Skills Index in samenwerking met Oxford Economics. Dit is een jaarlijks rapport dat de efficiëntie van de geschoolde arbeidsmarkt, of zijn capaciteit om geschoolde arbeidskrachten te leveren, in 31 landen evalueert. De resultaten van het rapport bewijzen dat België het koninkrijk is van de middelmatigheid en dat het nauwelijks toekomstige groeiopportuniteiten heeft.

Voor het derde jaar op rij ontwikkelde het rekrutering- & selectiebureau Hays, in samenwerking met Oxford Economics, de Hays Global Skills Index. Dit rapport brengt de arbeidsmarkt in 31 landen in kaart. De resultaten van het rapport bewijzen dat België het koninkrijk is van de middelmatigheid en dat het nauwelijks toekomstige groeiopportuniteiten heeft. “Als België een sollicitant was, zou ik hem niet aannemen”, zegt Wilfrid de Brouwer, managing director van Hays België.

In 2013 kende het BBP een groei van 1,2%, maar dankzij 30 jaar ervaring op de jobmarkt weet de Brouwer dat jobcreatie pas start bij een groei van ten minste 1,5%. “Fiscale voordelen geven aan werkgevers zal op zich niet zorgen voor een groei van het BBP van 1,5% per jaar. Nationale welvaart is gebaseerd op jobcreatie, maar er is meer nodig om deze doelstelling te bereiken”, legt Wilfrid de Brouwer uit.

 

Een competitieve handicap is een groot nadeel om high skilled jobs en high skilled talents te behouden

Volgens Hays België verlaten hooggeschoolde professionals uit industrieën met een hoog kwalificatieniveau - zoals life science, IT, engineering, wiskunde of technologie - België om elders een job te vinden omdat België eenvoudigweg geen topjobs meer heeft. De loonkosten zijn veel te hoog om toptalenten in België aan te trekken en te verlonen. Jaarlijkse salarisindexaties en hoge belastingen en sociale bijdragen in vergelijking met andere landen resulteren in onbetaalbare lonen en bijgevolg een aanzienlijke competitieve handicap van 13%. Om dezelfde reden installeren bedrijven hun hoofdkwartieren niet langer in België of verlaten ze ons land om competitief te blijven. Wilfrid de Brouwer: “De Belgische overheid moet de competitieve handicap wegwerken en ondernemersdynamiek stimuleren om een jobmarkt te creëren die gebaseerd is op industrieën die zorgen voor een hoge toegevoegde waarde.”

 

Belgen missen de ambitie voor een nieuw Google

Een tweede kwestie die volgens Hays weegt op de Belgische jobmarkt is de perceptie bij mensen in verband met ondernemerschap en verloning. Veel te vaak worden de kroonjuwelen van de Belgische economie verkocht aan buitenlandse investeerders. Dat is niet alleen het probleem bij multinationals. Economische en politieke onzekerheden zorgen dat ook kmo-eigenaars liever snel willen verzilveren in plaats van duurzame organische groei te stimuleren. “Te veel Belgische ondernemers missen de ambitie om een nieuw Google te bouwen”, vindt Wilfrid de Brouwer. Hays België is ervan overtuigd dat hierin een belangrijke rol ligt voor de overheid. De overheid moet volgens Hays het ondernemerschap in elke duurzame betekenis stimuleren: groen, maar ook duurzaam en op de lange termijn.

 

De basis van het onderwijssysteem herbekijken met het oog op een competitief voordeel

Uit het rapport van Hays blijkt dat de Belgische arbeidsmarkt enerzijds dringend op zoek is naar hoogopgeleide specialisten. Ondanks het feit dat de kwaliteit van het Belgisch onderwijssysteem erg goed is, is er een groeiende discrepantie tussen de vaardigheden die nodig zijn voor toekomstige welvaartcreatie en de output van onze scholen en universiteiten vandaag. “Universiteiten zouden eerder die opleidingen moeten promoten waarvoor er een grote vraag is in de markt. En bedrijven zouden moeten samenwerken met onderwijsautoriteiten om een onderwijssysteem te creëren dat afgestemd is op bedrijfsnoden”, vertelt Wilfrid de Brouwer. Volgens de Brouwer moet België talent uit het buitenland aantrekken om het gat te dichten in high en hard skill-jobs omdat we niet genoeg gespecialiseerde werknemers zullen hebben voor de toekomstgerichte industrieën in de nabije toekomst. Daaruit concludeert Hays België dat een slim immigratiebeleid de ideale oplossing is om de economische taart groter te maken in plaats van ze in kleinere stukken te snijden.

 

Brain gain door slim immigratiebeleid

Immigratie zou volgens Hays België beschouwd moeten worden als een enorme bron van potentiële brain gain, niet alleen op Belgisch vlak maar ook op Europese schaal. “Elk Europees land wordt geconfronteerd met job- en talenthiaten. Zou het niet beter zijn om immigranten te screenen op het potentieel dat ze hebben inzake deze job- en talenthiaten, in elk beroep, in elke industrie?”, vraagt meneer de Brouwer zich af. Europese arbeidsmarkten zouden volgens Hays talentimmigratie moeten promoten gebaseerd op de noden die verschillende markten op korte en middellange termijn hebben. Overheid en bedrijfsleven zouden nauwer moeten samenwerken om te begrijpen welke vaardigheden ontbreken en om het immigratiebeleid af te stemmen op deze noden. Hays wil met de Global Skills Index 2014 een tool bieden om inspiratie op te doen voor betere regels en een beter beleid. De manier waarop ondernemerschap gestimuleerd wordt, de competitieve handicap wordt aangepakt en de manier waarop ons onderwijssysteem en immigratiebeleid aangepast zullen worden aan de marktnoden, zullen immers bepalend zijn voor de Belgische arbeidsmarkt.

 

 

Over Hays

Hays plc (de “Group”) is een toonaangevende professionele rekruteringsgroep, actief op globaal niveau. De Group is expert in het rekruteren van gekwalificeerd, professioneel en talentvol personeel wereldwijd; Hays is marktleider in UK en Asia Pacific en behoort tot de marktleiders in Continentaal Europa en Latijns-Amerika. De Group is actief in de private en publieke sector en focust zich op permanente jobs, contracting projecten en tijdelijke opdrachten. Op 30 juni 2014, telde de Group 8237 werknemers in 237 kantoren en 33 landen en verspreid over 20 specialisaties.

 

Perscontact

Davy Ghysels
Marketing Manager
+32 (0)495 62 51 34
Davy.Ghysels@hays.com

Elisah Van Den Heuvel
PR Consultant
+32 3 260 96 45
elisah.vandenheuvel@newsenginepr.com

|