Hoe kan u uw beste personeel behouden?

Hoe kan u uw beste personeel behouden?

Werk is zo'n groot deel van ons leven en we hebben nu meer opties dan ooit tevoren. Dus om lang bij één werkgever te kunnen blijven, moeten de kansen en cultuur kloppen. Alistair Cox, CEO van Hays, deelt de 4 belangrijkste reden waarom medewerkers jaren bij één organisatie blijven.

Retaining employees - Hays.be
Leestijd: 3 minuten | Door: Alistair Cox - CEO Hays | 29 juli 2021

Onze prestaties als organisatie zijn allemaal te danken aan onze mensen, van wie velen al tientallen jaren bij ons zijn, letterlijk. Niet veel organisaties kunnen zeggen dat ze werknemers hebben die al 10, 20, 30 of zelfs 40 jaar bij hen zijn. Hoe komt het dat werknemers zo lang bij één bedrijf blijven, vooral als we de hele tijd horen dat mensen tegenwoordig op een meer vloeiende, projectachtige manier bij meerdere werkgevers willen werken?
 

Hoe kan u uw personeel behouden?

1. Het gevoel dat iets zinvol is

Dat je als medewerker weet dat je elke dag het verschil maakt, hoe klein ook, is een sterke stimulans. Medewerkers blijven op lange termijn bij een organisatie omdat werken voor hen ze een goed gevoel geeft, over zichzelf en de wereld rondom hen. Een duidelijke purpose kan voor minder personeelsverloop zorgen.

Een grote drijfveer voor mij persoonlijk is dat ik een duidelijk en diepgaand doel heb met wat ik doe en wat we doen als organisatie. Ik heb uitgerekend dat we in mijn decennium als CEO ongeveer 4 miljoen mensen in hun volgende baan hebben geplaatst. Dat is enorm en het echt motiverend voor mij. 
 

2. Je niet vervelen

Er is niets erger dan je verveeld en ongemotiveerd voelen op het werk. Natuurlijk ervaren we het allemaal wel eens, maar ontevredenheid begint een probleem te veroorzaken wanneer het andere aspecten van ons leven gaat beïnvloeden. Op dat moment ga je als werknemer overwegen of het tijd is om een andere baan te gaan zoeken. 

Werknemers die uitdaging vinden in hun job, of er actief naar zoeken, en zich niet vervelen, blijven meestal langer voor hetzelfde bedrijf werken. Maar het is tweerichtigsverkeer: om personeel te behouden zal een goede werkgever zijn medewerkers voortdurend uit hun comfortzone halen, weg van de dingen waarmee ze vertrouwd zijn. 
 

3. Collegialiteit

Nu we met z’n allen het werk op kantoor een hele tijd hebben moeten missen, beseffen we des te meer hoe belangrijk de band met collega’s wel niet is. Ze zijn als het ware je tweede familie, en ze bepalen dan ook grotendeels of iemand zich gelukkig voelt op zijn werk. 

Relaties die je op het werk smeedt, stellen je in staat om van elkaar te leren en meer plezier te halen uit je job. Het zijn die relaties die een grotere impact hebben op iemands beroepsleven. 

Deze banden, die na verloop van tijd sterker worden, maken het vaak moeilijk om een bedrijf vaarwel te zeggen. Daarnaast creëren ze een gevoel van verbondenheid en kameraadschap, de grondslagen van uitstekend teamwerk, toekomstgericht denken en uiteindelijk het gevoel dat iedereen erbij betrokken is.
 

4. Een gevoel van ‘thuishoren’

Als laatste denk ik dat mensen jarenlang bij een organisatie blijven omdat ze zich onderdeel van het verhaal voelen. Ze voelen zich onderdeel van iets dat zij hebben helpen creëren, en daar zijn ze trots op.

Ze zijn emotioneel betrokken en voor hen is het meer dan een job – het is een deel van hun leven en hun eigen levensverhaal. En net als elk ander facet van hun leven willen ze dit ook zien slagen. Ze voelen zich bijgevolg verplicht om deel uit te maken van het volgende hoofdstuk. Met een goed retentiebeleid kunt u deze band dusdanig uitbouwen zodat werknemers zich meer verbonden gaan voelen.

Bovenstaande punten gaan allemaal over hoe werk ons doet voelen, en niet over materiële dingen zoals loon en secundaire arbeidsvoorwaarden. We kunnen er natuurlijk niet omheen dat die dingen belangrijk zijn om personeel te behouden, maar nog waardevoller is weten dat ik voor een organisatie werk waar ik me goed, voldaan, gewaardeerd en, ook niet onbelangrijk, enthousiast voel over de toekomst die we samen vorm kunnen geven.

block over alistair

Over de schrijver

Alistair Cox - CEO van Hays

Alistair Cox - Hays.nl

Alistair is sinds september 2007 de CEO van Hays plc. Als luchtvaartingenieur startte Alistair zijn carrière bij British Aerospace in de divisie militaire vliegtuigen. Van 1983-1988 werkte hij bij Schlumberger in verschillende veld- en onderzoekrollen in de olie- en gasindustrie in zowel Europa als Noord-Amerika. In 2002 keerde hij terug naar het Verenigd Koninkrijk als CEO van Xansa. Tijdens zijn 5-jarig dienstperiode richtte hij de organisatie opnieuw in om zo een Britse toonaangevende leverancier van backofficediensten te worden en bouwde hij één van de sterkste offshore-operations in de sector met meer dan 6.000 mensen in India.

sfmc contact blok

Neem contact met mij op

Heeft u een vraag of opmerking? Wij nemen graag contact met u op.
  •  Met het versturen van dit formulier geeft u aan op de hoogte te zijn van ons privacybeleid dat uitlegt wat wij met uw persoonsgegevens doen.
 

Vous recrutez

Op zoek naar kandidaten?

Wij geloven dat de juiste persoon een organisatie kan veranderen. 

Block volg hays op social

Volg ons op social

Volg Hays op LinkedIn - Hays.be
Volg Hays op Facebook - Hays.be
Volg Hays op Instagram - Hays.be
Volg Hays op Youtube - Hays.be