Belgen ontdekken telewerk

15 juli 2020 - Driekwart van de werknemers zou na de coronacrisis graag vaker van thuis uit werken en ruim vier procent wil alleen nog maar op die manier zijn job uitoefenen. Dat blijkt uit een studie van rekruteringsexpert Hays op zijn website.

Belgen ontdekken telewerk

De moeilijke verplaatsingen en mogelijke verkeersproblemen zijn de belangrijkste oorzaken waarom werknemers niet staan te popelen om terug naar kantoor te trekken. Slechts 2 procent geeft aan niet meer van thuis uit te willen werken.

Rekruteringsexpert Hays heeft de bezoekers van zijn website bevraagd naar hun ervaringen met telewerk sinds de start van de corona-epidemie. Opvallend is dat 75 procent van alle respondenten aangeeft dat ze voortaan vaker van thuis uit willen werken, 4 procent wil alleen nog van thuis uit werken, en slechts een kleine 9 procent zou minder of zelfs helemaal niet meer van thuis uit willen werken. 10 procent had geen andere mening ten opzichte van voor de coronacrisis.

Woon-werkverkeer grootste probleem

Vooral de moeilijke verplaatsingen naar ons werk of de mogelijke verkeersproblemen zijn een doorn in het oog van veel respondenten. Ruim een derde van de ondervraagden ziet dat als hun grootste uitdaging wanneer ze terug naar kantoor zouden moeten gaan. Moeilijkheden met focussen en toegenomen druk zijn beiden goed voor 20 procent. 6.5 procent vreest dat er niet genoeg begrip zal zijn voor de persoonlijke situatie.

Robby Vanuxem, Managing Director bij Hays Belgium: “Positief is dat we zien dat de meeste ondervraagden aangeven zich nog steeds verbonden te voelen met het bedrijf en de collega’s. En dat ondanks de afstand en het verplichte telewerk van de afgelopen maanden. Ruim de helft van alle werknemers zegt genoeg voeling te hebben met het bedrijf. Dat betekent dat online diensten zoals videochats toch hun werk doen. 17 procent voelt geen verandering ten opzichte van voor de crisis.”

Rekruteringsexpert Hays heeft nog enkele tips voor wie ook de komende maanden en jaren graag wat vaker van thuis uit werkt, en dat graag met zijn leidinggevende wil bespreken.

Bent u journalist? Dan kunt u contact opnemen met onze woordvoerder.

Volg ons op social media

Volg Hays op LinkedIn - Hays.be
Volg Hays op Facebook - Hays.be