Quiet quitting en werknemersloyaliteit

Quiet quitting en werknemersloyaliteit

 
Als je een millennial, Gen Z of actief op TikTok bent, heb je misschien al gehoord van quiet quitting. Voor sommigen betekent dit fenomeen het absolute minimum doen op het werk. Voor anderen betekent het meer grenzen stellen om de balans tussen werk en privé te verbeteren. De pandemie heeft de prioriteiten van mensen veranderd en velen van ons doen nadenken over wat we willen in ons leven en onze job.
 
Maar wat betekent quiet quitting voor jouw bedrijf of organisatie? Hoe weet je als leidinggevende of het in jouw team gebeurt en de motivatie van je teamleden beïnvloedt?

Hoe herken je quiet quitting?

Managers en leidinggevenden moeten eerst nagaan of quiet quitting een probleem is in hun team. Daarna kunnen ze besluiten dit probleem aan te pakken door veranderingen door te voeren. Maar eerst moeten ze bepalen of een van hun teamleden wel echt aan quiet quitting doet. Lees hier hoe:
 

Belangrijkste tekenen van quiet quitting:

  1. Onverschillig gedrag
  2. Minimale productiviteit
  3. Zich afzonderen van het team
  4. Niet deelnemen aan niet-verplichte gesprekken, activiteiten of opdrachten
  5. Niets bijdragen in meetings
  6. Teamleden die klagen dat ze steeds meer werk moeten overnemen
Het belangrijkste uitgangspunt bij dit alles is dat je niet mag verwachten dat je je hele team kan motiveren met een "one size fits all"-aanpak. Niet iedereen in je team zal aan quiet quitting doen en degenen die dat wel doen, zullen niet allemaal dezelfde redenen hebben. Door alle veranderingen in de wereld evolueren mensen, en dus ook het bedrijfsleven. 


Hoe verbeter je de betrokkenheid en loyaliteit van de werknemer?

Als je merkt dat een teamlid tekenen vertoont van quiet quitting, dan is het tijd om actie te ondernemen om hun werkervaring te verbeteren. Coachend leiderschap dat werk met een doel aanmoedigt, motiveert werknemers. Het wordt steeds duidelijker dat we allemaal graag deel uitmaken van een team dat iets waardevols doet. Een inclusieve werkplek creëren, met een cultuur waarin iedereen het gevoel heeft dat hij of zij kan bijdragen aan een hoger doel, is essentieel. Managers moeten hun teams motiveren, hen het gevoel geven dat er naar hen geluisterd wordt en dat ze betrokken zijn in hun werk.


De waardepropositie voor medewerkers (Employee Value Proposition)

Is jouw Employee Value Proposition up to date? Het is belangrijk om te identificeren wat jouw team motiveert en waarom ze in de eerste plaats voor jouw bedrijf zijn komen werken. De cultuur, waarden of doelstellingen van je bedrijf bevorderen kan een manier zijn om afgehaakte werknemers opnieuw te betrekken. Als deze waarden niet overeenkomen met de huidige arbeidsmarkt, is het hoog tijd om ze te herzien. 

Je kan niet verwachten dat je al je personeel voor altijd kunt behouden. We hebben allemaal weleens nieuwe uitdagingen gezocht in onze carrière. Hoewel het belangrijk is om rekening te houden met de behoeften van je team, moeten we het onszelf niet kwalijk nemen wanneer we ze niet allemaal altijd gemotiveerd kunnen houden. In plaats daarvan moeten we nadenken over wat we kunnen doen om onze teams enthousiast te houden, en tegelijkertijd aanvaarden dat sommigen van hen nieuwe avonturen gaan opzoeken. Vergeet niet dat je altijd nieuw talent zult moeten binnenhalen en als je dat doet, is het belangrijk om ze te verwelkomen in een inspirerende werkomgeving; een die hun leven buiten het werk aanvult en verrijkt.
 

block onderzoek en inspiratie

Onderzoek & Inspiratie

De wereld van werk versterken begint met het delen van kennis.

block meer over hays

Block volg hays op social

Volg ons op social media

Volg Hays op LinkedIn - Hays.be
Volg Hays op Facebook - Hays.be
Volg Hays op Instagram - Hays.be
Volg Hays op TikTok- Hays.be