Triangle Talk: Gaan start-ups lopen met het beste talent?

Triangle Talk: Gaan start-ups lopen met het beste talent?

 
Start-ups, bloedzuigers op de arbeidsmarkt die het beste talent weghalen bij grote bedrijven, of de ideale incubators voor ondernemende geesten? Zijn start-ups het walhalla voor iedereen met ambitie, of toch niet gemaakt voor iedereen? Zijn grote bedrijven compleet machteloos wanneer hun mensen ondernemingsgeest tonen of kunnen ze ook in eigen rangen opportuniteiten creëren? En, wat kunnen ze van elkaar leren?

Aan de Hays Triangle Talk-tafel Joyce Stroeckx, co-founder van Collectief, een aanbieder van soft HR en community building solutions, en Philippe Dullaert, EMEA Finance Director bij Hays. Lees de belangrijkste punten en de meest opmerkelijke quotes uit dit leerrijke gesprek tussen twee professionals uit tegenovergestelde werelden.

Gaan start-ups echt lopen met al het beste talent?

Philippe Dullaert gelooft van niet en legt uit dat “alles afhangt van hoe je jouw bedrijf verkoopt. Je moet weten waar mensen naar op zoek zijn. Sommige mensen hebben een bestaande structuur nodig, terwijl andere in een ondernemende omgeving meer tot hun recht komen”.

Joyce Stroeckx voegt toe dat er veel mogelijkheden zijn in een start-up. “Het nadeel is dat het niet voor iedereen de ideale omgeving is. Sommige mensen hebben meer structuur nodig, niet elke start-up heeft perfect uitgestippelde carrièrepaden. Er komt ook wat chaos bij kijken. Mijn collega’s stellen mij soms nog vragen waar ik geen kant-en-klaar antwoord op heb.”
 

“In een start-up geef je mee vorm aan het bedrijf en jouw functie” 

In een bedrijf dat al langer bestaat, doorloop je vaak een vast en heel afgelijnd traject. Philippe zegt dat “je weet wat je te wachten staat. De functies in een bedrijf in volle ontwikkeling zullen ook nog sterk evolueren. Bij grote bedrijven zal jouw functie nog weinig veranderen en kan je hier en daar nog een paar persoonlijke accenten toevoegen. Een start-up staat meestal nog voor problemen die een groot bedrijf al heeft overwonnen”. Volgens Joyce hangt het van start-up tot start-up af: “De een ontwikkelt zich sneller dan de andere. Er is ruimte om jouw functie vorm te geven. Je geeft ook het bedrijf mee vorm, dat is het grote verschil.” De realiteit in een start-up is meestal anders dan wat er in de vacature staat uitgelegd. Joyce vertelt dat “nieuwe collega’s dingen in vraag stellen waar we zelf nog niet aan hebben gedacht. Zij nemen deze zaken op zich en geven zo mee vorm aan hun functie in de onderneming”.

Start-ups hebben vaak ook niet de middelen om voor elke functie een apart persoon aan te nemen. “Ze gaan heel creatief om met de talenten die ze hebben. Sales zal ook marketing doen en de financiële verantwoordelijke zal misschien ook de juridische kant op zich nemen.”, aldus Philippe. De eerste mensen binnen zo’n start-up omgeving zijn vaak ook het fundament van jouw organisatie. Uit ervaring zegt Joyce dat je “deze mensen heel kritisch kiest, want zij bouwen mee aan de toekomst van jouw onderneming.” “Als je dan met iemand die heel afgelijnd is gaat samenwerken, komen er problemen”, zegt Philippe.
 

“Niet iedereen in een start-up moet een ondernemer zijn”

Er is nood aan meer diverse profielen, zowel in start-ups als in grote bedrijven. Joyce legt uit dat “onze grootste valkuil is dat we sympathie hebben voor mensen die op ons lijken. Kies bewust niet altijd voor de persoon die het meest op jou lijkt, maar zoek naar iemand die complementair is met jou”. Niet iedereen in een start-up moet een ondernemer zijn: “Je hebt zowel trekkers als ondersteunende profielen nodig voor het succes van je onderneming.”
 

“Intra-preneurship en job crafting zijn de bouwstenen van een goed draaiend bedrijf”

Initiatief nemen binnen een bedrijf kan volgens Philippe ook met heel kleine zaken die een positieve invloed hebben op het bedrijf . Hij geeft het voorbeeld van Starbucks waar een medewerker besloot om namen te schrijven op de bekende koffiebekers. “Deze persoon wou de procedure efficiënter maken. Mensen die met oplossingen komen zijn heel belangrijk in elk bedrijf, groot of klein.” Joyce vindt intra-preneurship heel waardevol en moedigt job crafting heel erg aan. Ze zegt dat “bazen worden uitgedaagd. Ik laat bewust bepaalde zaken open voor mijn team, zodat ze het zelf invullen”.
 

“Deconnecteer en maak tijd vrij om creatief na te denken”

Onder meer bij Google krijgen werknemers tijdens de werkuren tijd om na te denken over nieuwe ideeën. Philippe vindt dit een goed idee “omdat het aanmoedigt om creatief te zijn. Er zijn mensen die elke dag hun job hetzelfde willen doen, terwijl andere samen willen nadenken over hoe het anders en beter kan. Zeker in bedrijven die zich steeds opnieuw moeten uitvinden, is het een goed idee. In een start-up moet je meer een balans vinden omdat het team meestal kleiner is en elk moment van de dag zo efficiënt mogelijk gebruikt moet worden.”
 

“Verloop is de grootste kost in een bedrijf”

Joyce benadrukt de voordelen van sociale media voor startende ondernemingen: “Dankzij LinkedIn en andere socialemediaplatformen zien mensen de mogelijkheden van ondernemerschap steeds meer in. Elke dag zijn er nieuwe start-ups.“ Philippe voegt eraan toe dat “de wereld meer open is. We geraken ook makkelijker aan geld”. Hij is ook voorstander van job hopping, om bore-outs te vermijden. Interne mobiliteit is volgens Joyce de oplossing om het beste talent in het bedrijf te houden: “Mensen kijken kritischer naar hun takenpakket en kijken ook naar andere interesses die ze verder willen ontwikkelen.” Op deze manier besparen bedrijven ook op de grootse kost: verloop. “Na een jaar weggaan is heel duur voor een bedrijf, want je hebt geïnvesteerd in groei en na een jaar is die persoon alweer weg. Door juist te investeren in groei, blijven mensen langer in bedrijven en kunnen ze intern van functie veranderen”, aldus Philippe.

Deze vierde aflevering van Hays Triangle Talk eindigt met een kritische noot van Joyce: “In een start-up wordt er vaak verwacht dat iedereen een manusje-van-alles is, maar ik raad aan om altijd eerlijk in gesprek te gaan met je medewerkers wanneer je zaken over een andere boeg wil gooien.”

En Philippe sluit af met volgend advies: “Durf mensen op verschillende taken in te zetten. Zet mensen in op basis van hun talenten en niet enkel op basis van een vast afgelijnd takenpakket.”
 
 
Als je deze samenvatting leuk vond, kun je de volledige aflevering hier beluisteren. Abonneer je op Hays Triangle Talk op Apple Podcasts, Google Podcasts en Spotify voor meer inspirerende verhalen. Vergeet niet om een review achter te laten!
 
Blijf in contact met ons op LinkedIn, Instagram en Facebook en als je iemand kent die deze aflevering leuk zou vinden, deel ze dan via sociale media.
 
 

Benedicte Mbayi

Content Marketeer Hays Belgium
 

Block zoek vacatures

Zoek vacatures

Wij geloven dat de juiste job je leven kan veranderen.
 

block ik heb vacature

Op zoek naar kandidaten?

Wij geloven dat de juiste persoon een organisatie kan veranderen. 

Block volg hays op social

Volg ons op social media

Volg Hays op LinkedIn - Hays.be
Volg Hays op Facebook - Hays.be
Volg Hays op Instagram - Hays.be
Volg Hays op TikTok- Hays.be

block meer over hays