Triangle Talk: Gepassioneerde werknemers, bestaan ze echt?

Triangle Talk: Gepassioneerde werknemers, bestaan ze echt?

 
 
Gepassioneerde werknemers: een mythe gecreëerd door werkgevers die vooral harde werkers willen voor weinig geld, of bestaan ze echt? Mag een werkgever van ‘passie’ een voorwaarde maken in een vacature, wanneer het jaren kan duren tot je jouw passie überhaupt ontdekt? Wat is er mis met gewoon je werk goed te doen? Niets meer, niets minder. Wat is ‘quiet quitting’ nu eigenlijk: een gebrek aan passie of een werkgever die onvoldoende de noden aanvoelt van zijn team? 

Een gepassioneerd gesprek over ambities, verwachtingen, doelen en zingeving in je werk en bedrijf met Yasmien Naciri, ondernemer en algemeen directeur van Innovatiecentrum Werk en Julie Geller, Learning and Development Manager bij Hays. Lees de belangrijkste punten en de meest opmerkelijke quotes uit dit openhartige gesprek tussen twee gedreven dames of beluister de volledige podcastaflevering.

“De stijging in ondernemerschap en freelancen is een symptoom van gepassioneerde werknemers”

Yasmien opent de aflevering door te zeggen dat gepassioneerde werknemers wel bestaan en legt uit dat het “gepassioneerde werknemers zijn die op hun eigen houtje aan de slag gaan omdat ze niet altijd de juiste omgeving hebben binnen hun bedrijfscontext om hun passie tot uiting te brengen.” Ze vult aan dat werkgevers “er de juiste context voor moeten creëren om dit te kunnen ontplooien en mensen de ruimte moeten geven om hun passie te ontwikkelen op de werkvloer”. Haar advies is om gepassioneerde werknemers effectief in te zetten, ten voordele van het bedrijf. 
 
Julie voegt hieraan toe dat ze ook gelooft dat gepassioneerde werknemers werkelijk bestaan en legt uit dat "het oké is om mensen aan te nemen die gepassioneerd zijn over iets anders, zolang ze maar gepassioneerd zijn". Volgens haar is het de taak van de werkgever om die passies te identificeren, of het nu één van hun hobby's is of iets anders, niet gerelateerd aan het werk. Werkgevers moeten een omgeving creëren waarin werknemers dezelfde energie die ze hebben voor hun passie in hun werk kunnen stoppen.
 

“Een passie geeft je niet continu het gevoel dat je niet werkt”

Julie gaat min of meer akkoord met deze bekende quote en legt uit dat “zolang je het gevoel hebt dat je werkt voor je eigen groei en voor iets waarin je gelooft, is het nog steeds werk, maar is het ook voor jezelf. De moeilijkste delen van het werk zullen minder zwaar zijn, wanneer je met passie en een doel werkt, vergeleken met wanneer je alleen maar werkt om boodschappen te doen en rekeningen te betalen. Het moet iets zijn dat je van binnenuit animeert.” Yasmien voegt hieraan toe dat “een passie je niet continu het gevoel zal geven dat je niet werkt. De weg naar het vinden en het ontwikkelen van je passie zit vol hard werken. Het één sluit het ander niet uit. Het is niet iets rechtlijnig”.
 
Julie hamert ook op het belang van het totaalplaatje. Mensen moeten dit inzien en begrijpen. Ze moeten een reden hebben om elke morgen op te staan en gemotiveerd te blijven. “We moeten mensen de tijd en de ruimte geven om te begrijpen waarom ze 's morgens opstaan en zo zullen ze het gevoel hebben dat ze nooit een dag in hun leven hoeven te werken.”
 

“Soms is het oké om even niet te weten wat je wil doen en gewoon van dag tot dag te leven”

Geduld en tijd zijn heel belangrijke factoren op het werk, maar ook tijdens je zoektocht naar jouw passie. Yasmien zegt dat je jezelf geen deadline moet geven om je passie te vinden: “Je moet jezelf de tijd en ruimte geven om dit te vinden, ongeacht hoelang het duurt.” Plak er dus zeker geen einddatum op omdat jouw passie continu zal veranderen doorheen je leven. Ze voegt eraan toe dat het “iets fluïde is. Passie is sterk afhankelijk van hoe je op een bepaald moment in je leven staat”. Julie sluit aan met hoe ze nu in het leven staat, tegenover tien jaar geleden: “Ik heb gevonden wat me drijft, lang nadat ik dacht dat ik wist wat de ideale levensstijl was voor mij, en ik ben gelukkiger dan ooit! Daarom moedig ik mensen aan om zeker te zijn van wat ze doen en dat ze dingen voor zichzelf doen. Als wat je doet goed aanvoelt en in lijn is met wie je bent, dan heb je je passie gevonden. Dan heb je gevonden wat jou drijft.”
 
Er is een groot verschil tussen passie en (sociale) verwachtingen. Yasmien verduidelijkt dat het belangrijk is om een stapje terug te nemen van het ultieme voorbeeld van succes, alles wat je kent, sociale druk, gewoontes en tradities. “Kijk tijdens je zoektocht naar jouw passie eens diep in jezelf, los van alles dat je kent. Zo ontdek je wat je zelf écht wil doen. Dit moet niet per se werk gerelateerd zijn, beide kunnen perfect naast elkaar leven.“ 
 

“Vergeet passie, ga voor nieuwsgierigheid”

Julie zegt dat vragen wat iemand in zijn vrije tijd doet, wat hem drijft en wat hem gelukkig maakt de beste vragen zijn om te stellen als je wil zien hoe gepassioneerd iemand is. Dit brengt in kaart wat iemand animeert. Je weet dan wat hen motiveert en of ze bij jouw bedrijf passen. Het is normaal dat bedrijven passie verwachten in sommige functies. Maar zegt Yasmien: “Ze moeten niet vergeten dat mensen hun passie vaak veinzen omdat het iets is dat in elke functie wordt gevraagd.” Je passie veinzen is geen goed idee omdat je zo in een totaal verkeerde werkomgeving terechtkomt met een gigantische mismatch, waar je ongelukkig van wordt. Yasmien adviseert om eerder naar nieuwsgierigheid te polsen, dat veel belangrijker is. “Naar nieuwsgierigheid kan je polsen door een goede cv-screening en te kijken of de persoon buiten zijn comfortzone durft te gaan. Nieuwsgierige mensen willen vaak bijleren en staan meer open voor feedback.”
 
Stel vragen waarop je echt het antwoord wil weten. De standaardvragen zijn altijd heel goed voorbereid door de geïnterviewde kandidaat. Julie zegt: "Als je iemand vragen stelt die ze hebben voorbereid, zullen ze allesbehalve spontaan zijn. Ze zullen niet hun authentieke zelf laten zien. Stel liever vragen als ‘Waarom zou je voor ons willen werken?’ of ‘Wat in ons aanbod doet je glimlachen?’ Deze vragen zullen hun ware intenties en echte persoonlijkheid tonen.”
 

“Werk is een middel om andere doelstellingen waar te maken”

Volgens Yasmien en Julie is er niets mis met gewoon je werk te doen. Niets meer en niets minder. Yasmien voegt er wel een belangrijk detail aan toe: zo’n mentaliteit moet bij de bedrijfscultuur passen. “Sommige jobs zijn ook niet meer dan dat. Werkgevers kunnen niet verwachten dat werknemers hun hele leven wijden aan hun job. Tegenwoordig hebben we een luxeprobleem: als je bij de ene job wordt ontslagen, staan er tien andere bedrijven te wachten om je aan te werven.” De jongere generatie kan haar werk heel goed scheiden van de rest van haar leven. 
 
Julie merkt een groot verschil in hoe de jongere generatie solliciteert, in vergelijking met de generaties voor haar. "Ze durft werkgevers in vraag te stellen over wat ze doen voor de maatschappij en het milieu. Ze wil er zeker van zijn dat het bedrijf waarde toevoegt aan haar leven en voldoet aan haar verwachtingen."
 

“Quiet quitting is een gevolg van gebrek aan uitdaging en onderschat worden”

‘Quiet quitting’ is een hot topic en Yasmien legt uit dat het volgens haar iets heel persoonlijks is. “Het is een combinatie van verschillende dingen. Een gebrek aan uitdaging en het gevoel dat je onderschat wordt, hebben als gevolg dat je niet meer zal doen dan het strikte minimum dat van jou verwacht wordt.” Geef mensen het gevoel dat ze impact hebben, zinvol werk verrichten en dat ze gewaardeerd worden”, aldus Yasmien.
 
Volgens Julie moeten we ook kijken naar de managementkant van quiet quitting. Ze zegt dat de nieuwe generatie anders is: “Wij, de bedrijven, moeten ons aanpassen. Het management moet uitzoeken wat de teamleden leuk vinden en waar ze goed in zijn. Op die manier zullen ze niet ‘quiet quitten’, omdat ze echt plezier hebben in hun werk. En als je gelukkig bent in wat je doet, zal je altijd een tandje bijsteken wanneer dat nodig is.”
 
Yasmien sluit af met een interessante kijk op de nieuwe arbeidsmarkt: “Communicatie is belangrijk en moet helder zijn. Het management moet wijzigingen in werkwijze of het bedrijf op tijd en duidelijk communiceren. Goede communicatie moet van beide richtingen komen: medewerkers moeten op tijd laten weten wanneer het te veel wordt.” Ze voegt eraan toe dat “mensen managen ook gaat over weten wanneer jouw team rust nodig heeft en hardwerkende teamleden niet uit te putten. ‘What’s in it for me?’ is de nieuwe mentaliteit op de arbeidsmarkt en werkgevers moet hier heel goed over nadenken om eruit te springen.”
 
 
Als je deze samenvatting leuk vond, kun je de volledige aflevering hier beluisteren. Abonneer je op Hays Triangle Talk op Apple Podcasts, Google Podcasts en Spotify voor meer inspirerende verhalen. Vergeet niet om een review achter te laten!
 
Blijf in contact met ons op LinkedIn, Instagram en Facebook en als je iemand kent die deze aflevering leuk zou vinden, deel ze dan via sociale media.
 
 

Benedicte Mbayi

Content Marketeer Hays Belgium
 

Block zoek vacatures

Zoek vacatures

Wij geloven dat de juiste job je leven kan veranderen.
 

Refer a friend

Zijn je vrienden op zoek naar een job?

Verwijs je vrienden naar Hays en ontvang €250,- voor elke vriend die via ons een baan krijgt.

Block volg hays op social

Volg ons op social media

Volg Hays op LinkedIn - Hays.be
Volg Hays op Facebook - Hays.be
Volg Hays op Instagram - Hays.be
Volg Hays op TikTok- Hays.be