Headspace

Headspace: “40% jonge werknemers kampt met depressie, zoals burn-out, maar krijgt geen hulp”

Het Amerikaanse bedrijf Headspace heeft één missie: de gezondheid en het geluk van mensen overal ter wereld verbeteren. “In de bedrijven die onze technologie gebruiken, zagen ze een daling van jobgerelateerde burn-outs”, aldus Dr. Megan Jones Bell, Chief Strategy & Science Officer bij Headspace.

Burnout | Headspace - Hays.be
Leestijd: 3 minuten | Verschenen in Hays Journal 19
 
Het bedrijf Headspace ontstond in 2010 als evenementenbureau, dat meditatiecursussen aanbood. De oprichters merkten echter al snel dat cursisten ook thuis ermee aan de slag wilden. Uit die vraag ontstond een app, die inmiddels meer dan 65 miljoen gebruikers telt in meer dan 190 landen. 
 

Daling werkgerelateerde burn-out

Dr. Megan Jones Bell, Chief Strategy & Science Officer, zoekt naar manieren waarop bedrijven hun technologie intern kunnen inschakelen. “Wat steeds weer aangetoond wordt in onze studies over Headspace, is dat er een consistente afname is van stress”, zegt ze. “Ook bij bedrijven die onze technologie al gebruiken zien we een daling van burn-outs.” 
 
De studies werden uitgevoerd bij onder meer Google en het pharmaceutische bedrijf Roche, waaruit een afname van depressie bleek van 46% en een daling van angst van 31%. “En het effect is er niet enkel op angst of depressies, maar ook op de mate waarin mensen zich kunnen focussen”, voegt Jones Bell eraan toe, “en dat is een belangrijke troef voor bedrijven die worstelen met productiviteit.”  

Geen woorden, maar daden 

Jones Bell benadrukt dat het van essentieel belang is dat Headspace dezelfde ondersteuning biedt aan haar eigen mensen. Vroeger ging dat om meditatie en mindfulness-routines, maar toen COVID-19 zijn intrede maakte, moesten er vele zaken snel veranderen. “Enkele dingen die we ingevoerd hebben zijn budget voor een home office, vrijdagen die of meetingvrij zijn of helemaal een vrije dag, en een videocall op maandag met het management zodat ze toegankelijker zijn voor de werknemers.” 
 
Bij alles wat het bedrijf invoert en lanceert, gebeuren er voortdurend evaluaties om snel kunnen bij te sturen waar nodig. Ook organiseert het focusgroepen met werknemers om te achterhalen waar de noden het meeste liggen.  

Crisis 

Met COVID-19 maakte er een wereldwijde crisis de intrede. Headspace reageerde daarop door niet enkel intern, maar ook extern meer inspanningen te doen. “We lanceerden bijvoorbeeld een gratis, speciaal samengestelde collectie van meditatie- en mindfulnessinformatie, ‘Weathering the Storm’, om mensen te helpen bij het vinden van ruimte voor zichzelf en om te gaan met de stress van een wereldwijde pandemie”, legt Jones Bell uit. 
 
In het Verenigd Koninkrijk is een ander concreet voorbeeld de gratis diensten die Headspace leverde aan medewerkers van de Nationale Gezondheidsdienst, en de gratis jaaraccounts voor mensen die (tijdelijk) werkloos zijn. Dat laatste namen ze overigens op in hun ‘Headspace Promise’, dat stelt dat alle leden gratis ondersteuning krijgen mochten ze in de toekomst hun werk verliezen. 

Authenticiteit 

Bovenstaande zaken sluiten naadloos aan bij de bedrijfsmissie, maar echte authenticiteit valt of staat met authentiek leiderschap. Bij Headspace draait het er in se om dat leiders de methoden en technieken gebruiken die het bedrijf promoot.

“Voor mij was dat een logische stap”, vertelt Jones Bell. “Ik gebruikte Headspace al voor ik bij het bedrijf begon te werken. Meditatie en mindfulness hebben altijd een belangrijk deel van m’n leven uitgemaakt.”

De toekomst 

2020 heeft ongetwijfeld uitdagingen met zich mee gebracht voor veel mensen, maar Jones Bell is optimistisch dat dit het duwtje in de rug kan zijn voor bedrijven die de ondersteuning van hun mensen een niveau hoger moeten tillen.

“De algemene bewustwording bij bedrijven rond mentale gezondheid is toegenomen”, zegt ze. “Ze waren er al langer mee bezig, maar de crisis heeft alles in een stroomversnelling doen komen. Ons onderzoek toont dat 89% van de werknemers denkt dat hun bedrijf mentale gezondheidszorg moet aanbieden aan hen en hun gezin.” 
 
Volgens haar moeten bedrijven ook zeker rekening houden met de jongere generaties: “Zij zijn vatbaarder voor problemen met de mentale gezondheid. Volgens ons onderzoek lijdt 40% van jonge werknemers aan angst en depressie, zoals een burn-out, maar krijgen ze er geen hulp voor.”

Bedrijven moeten volgens haar de stappen die ze nu nemen niet zien als een antwoord op de crisis, maar als iets dat al lang had moeten gebeuren. “Ze moeten begrijpen hoe ze het vertrouwen kunnen winnen van potentiële werknemers en aantonen hoe de bedrijfscultuur voordelig is voor de mentale gezondheid.” 
 
Noot: Dit artikel is een verkorte versie van het artikel ‘Headspace’ in Hays Journal 19. De volledige versie kan u hier downloaden.  

Contact box clients

Contact

Heeft u een vraag of wilt u meer informatie, neem gerust contact met ons op.

Vous recrutez

Op zoek naar kandidaten?

Wij geloven dat de juiste persoon een organisatie kan veranderen. 

block download hj19

Download de Hays Journal

  •  
  • Met het downloaden van de Journal geeft u aan op de hoogte te zijn van ons privacybeleid dat uitlegt wat wij met uw persoonsgegevens doen.